Site créé et maintenu par
Jean-Marc Warszawski

Discographie

 

   Sommaire du site    Retour

 

À propos du site
S'abonner au bulletin
Auteurs publiés sur le site
Statistiques du site

Biographies
Encyclopédie musicale Textes de référence
Articles et études
Iconographies

Analyses musicales
Cours d'écriture

Annonces & annuaires
Forum
Partenariats & +
Téléchargements

Vu & lu sur la Toile
Agenda
Logiciels
Presse internationale
Forums et listes

Colloques et conférences
Universités françaises
Universités au monde
Bibliothèques
Brèves universitaires
Quelques éditeurs
Quelques institutions

Nouveaux livres
Périodiques

 

Recherche sur DiscorEm

Mot exact


résultats par page

Google

 

Händel Georg Friedrich  
1655-1759    

01 /

 || index || biographie ||

Georg Friedrich Händel
Water Music

Philharmonia Baroque Orchestra
Nicholas  McGegan, dir
Harmonia Mundi
 

 

 

Suite in F major
Suite in G major
Suite in D major

02 /

   || index || biographie ||

Georg Friedrich Händel
Theodora

David  Thomas, bass
Drew  Minter, countertenor
Jeffrey  Thomas, tenor
Lorraine  Hunt Lieberson, soprano
Jennifer  Lane,  mezzo, soprano
Neal  Rogers,  tenor

Philharmonia Baroque Orchestra
U.C. Berkeley Chamber Chorus-choral group
Nicholas  McGegan, dir

Harmonia Mundi HMU 907060.62
3 CDs

 

 

03 /

   || index || biographie ||

Georg Friedrich Händel
Susanna

Lorraine  Hunt Lieberson, soprano
Drew  Minter, countertenor
Jill  Feldman, soprano
William  Parker; baritone
Jeffrey  Thomas, tenor
David  Thomas, baritone

Philharmonia Baroque Orchestra
U.C. Berkeley Chamber Chorus
Nicholas  McGegan, dir.
Philip  Brett, dir.

 

 

04 / 62

   || index || biographie ||

Georg Friedrich Händel
Utrecht Te Deum
Jubilate

Emma Kirkby, soprano
Judith Nelson, soprano
Charles Brett, contre-ténor
Rogers Covey-Crump, ténor Paul Elliott, ténor
David  Thomas, basse

The Choir of Christ Church Cathedral, Oxford
The Academy of Ancient Music
Simon Preston dir

Enregistré à St. Jude's-on-the-Hill, juillet 1979

L'Oiseau Lyre 1980 (MCPS 414 413

 

Utrecht Te Deum
01 - We Praise Thee, O God (4:03)
02 - To Thee all angels cry aloud / To Thee Cherubin and Seraphin (2:06)
03 - The glorious company of the apostles / Thou art the King of Glory (5:16)
04 - When Thou took'st upon Thee / Thou sittest at the right hand (3:43)
05 - We believe that Thou shalt corne (2:45)
06 - Day by day we magnify Thee (2:29)
07 - Vouchsafe, O Lord (2:55)
08 - O Lord, in Thee have I trusted (1:16)

Jubilate
09 - O be joyful in the Lord (2:06)
10 - Serve the Lord with gladness (2:10)
11 - Be ye sure that the Lord he is God (2:39)
12 - O go your way into his gates (3:40)
13 - For the Lord is gracious (3:35)
14 - Glory be to the Father (5:04)

 

05 / 62

     || index || biographie |

George Frideric Handel
  Coronation Anthems

Choir of Westminster Abbey
The English Concert-Tresor Pinnock
Trevor Pinnock, organ
Simon Preston, dir.

Polydor, Archiv Produktion, 1992
 

 01 - Zadok the Priest HWV 258

02 - The King shall rejoice HWV 260

03 - My heart is inditing HWV 261

04 - Let thy hand be strengthened HWV 259

06 / 62

     || index || biographie |

 Händel
Music for the Ryal Fireworks
Water Music

English Chamber Orchester
Raymond Leppard, dir.
 

NEIL BLACK, oboe
JAMES BROWN, oboe
SARA BARRINGTON,oboe
IAN HARPER, horn
ANTHONY RANDALL, horn
ANDREW McGAVIN, horn
JOHN WILBRAHAM, trumpet
IAN MACINTOSH, trumpet
IAN WILSON trumpet
LESLIE PEARSON, harpsichord

Enregistré à Londdres en janvier 1970 et mai 1971

Philips 420 354

Music for the Ryal Fireworks
01 -  Ouverture
02 -  Bourrée
03 - La Paix
04 - 02 - La Réjouissance
05 -Menuet I-II

Water Music
Suite n° 1
06 - Ouverture (Grave - Allegro - Adagio e staccato)
07 - Allegro - Andante - Allegro
08 - Passepied
09 - Air
10 - Bourrée
11 - Allegro
12 - Hornpipe
13 - Menuet

Suite no. 2
14 - Sarabande
15 - Rigaudon
16 - Menuet I-II
17 - Gigue I-II

Suite no. 3
18 - Allegro
19 - Hornpipe
20 - Lentement
21 - Bourrée
22 - Menuet

 

07 / 62

     || index || biographie |

 George Grideric Handel
Sonates pour flûte

Patrick Beuckels, flûte
Ricercar Consort

Patrick BEUCKELS, traverso
RICERCAR CONSORT

Marc MINKOWSKI, basson Philippe
MALFEYT, théorbe
Philippe PIERLOT, basse de viole
Guy PENSON, clavecin et orgue

Enregistrement  : Filosofisch Theologisch College van de Societeit van Jezus, V.z.w. Heverlee (Mai 1991)

Disques RICERCAR : RIC 106079 DDD

I - HALLE SONATAS

01 - Sonata I (A minor) Adagio ;  Allegro ;  Adagio ;  Allegro (Continuo : orgue, théorbe, basse de viole)

02 - Sonata II (E minor) Adagio ;  Allegro ;  Grave
Menuet ; (Continuo : clavecin, basse de viole)

03 - Sonata III (B minor) Adagio ;  Allegro ; Largo ; Allegro (Continuo : orgue, basse de viole)

II - SONATES POUR UN TRAVERSIERE

04 -  Sonata V (G Major) Adagio ; Allegro ;  Adagio ;  Bourée ;  Menuetto (Continuo : clavecin, basson)

05 - Sonata I b (E minor) Grave ; Allegro ; Adagio ; Allegro (Continuo : calvecin, basse de viole)

06 - Sonata IX (B minor) Largo ; Vivace ; Presto ;  Adagio ; Alla breve  ;  Andante  ; Tempo di minuet (Continuo : clavecin, basson)

07 - Sonata I a (E minor) Andante ; Largo ;  Presto ; (Continuo : orgue, basse de viole)

 

08 / 62

     || index || biographie |

 Handel
Solomon, Oratorio en trois actes

Solomon : Carolyn Watkinsor, Mezzo-soprano
Solomon's Queen : Nancy Argenta, Soprano
Queen of Sheba : Barbara Hendricks, Soprano
lst Harlot : Joan Rodgers, Soprano
2nd Harlot : Della Jones, Mezzo-soprano
Zadok : Anthony Rolfe Johnson, Tenor
A Levite : Stephen Varcoe, Bass

MONTEVERDI CHOIR
ENGLISH BAROQUE SOLOISTS
JOHN ELIOT GARDINER

Eeregistré en 1984au Goettingen Handel Festival

Philips 412 612 (2 volumes)


John Eliot Gardiner & Carolyne Watkinson

   
Della Jones & Anthony Rolfe Johnson

  
Barbara Hendricks & Stephen Varcoe

 
Nancy ARgenta & Joan Rodgers

 

01. Ouverture

Acte I
Scène 1
02.
"Your harps and cymbals" (Chorus)
03. "Praise ye the Lord" (A Levite)
04. "With pious heart" (Chorus)
05. "Almighty Power" (Solomon)
06. "Imperial Solomon" - "Sacred rapture" (Zadok)
07. "Throughout the land" (Chorus)
08. "Bless'd be the Lord" - "What though I trace" (Solomon)

Scène 2

09. "And see my Queen" (Solomon)
10. I "Bless'd the day" (Queen)
11. "Thou fair inhabitant" (Solomon)
      "Welcome as the dawn of day" (Solomon, Queen)
12. "My blooming fair" - "Haste, haste" (Solomon)
13. "When thou art absent"
      "With thee th'unshelter'd moor I'd tread" (Queen)
14. "May no rash intruder" (Chorus)

Acte II
Scène 1

15. "From the censer" (Chorus)
16. "Prais'd be the Lord" - "When the sun" (Solomon)
17. "Great prince" - "Thrice bless'd" - (Levite)

Disque 2
Scène 2

"01. "My sovereign liege" (Attendant, Solomon)

Scène 3

02. "Thou Son of David" (lst Harlot) - "Words are weak" (lst & 2tnd Harlots, Solomon)
03. "What says the other" (Solomon, 2nd Harlot) - "Thy sentence, great king" (2nd Harlot)
04. "Withhold, withhold the executing hand" - "Can I see my infant gor'd" (lst Harlot)
05. "Israel, attend" (Solomon)
06. "Thrice bless'd be the king" (lst Harlot, Solomon)
07. "From the east unto the west" (Chorus)
08. "No more shall armed bands" - "Beneath the vine" (Ist Harlot)
09. "Swell, swell the full chorus" (Chorus)

ACTE III

10. The Arrivai of the Queen of Sheba
11. "From Arabia's spicy shores" (Queen of Sheba,       Solomon)
12. "Sweep, sweep the string" - "Music, spread thy voice" (Solomon, Chorus)
13. "Now a diff'rent measure" - "Shake the dome" (Solomon, Chorus)
14. "Then at once from rage" (Solomon) - "Draw the tear from hopeless love" (Chorus)
15. "Next the tortur'd soul" -  "Ttius rolling surges rise" (Solomon, Chorus)
16. "Thy harmony's divine" (Queen of Sheba)
17. "Thrice happy king" - "Golden columns" (Zadok)
18. "May peace in Salem ever dwell" - "Will the sun forget to streak"(Queen of Sheba)
19. "Adieu, fair queen" (Solomon) - "Ev'ry joy that wisdom knows" (Queen of Sheba, Solomon)
20. "Praise the Lord" (Chorus)

09 / 62

   || index || biographie |

Haendel
Giulio Cesare

Giulio Cesare : JENNIFER LARMORE, contralto
Cornelia : BERNARDA FINK, mezzo-soprano
Sesto : MARIANNE RORHOLM, soprano
Curio : OLIVIER LALLOUETTE, basse
Cleopatra : BARBARA SCHLICK, soprano
Tolomeo : DEREK LEE RAGIN, contre-ténor
Achilla : FURIO ZANASI, basse
Nireno : DOMINIQUE VISSE, contre-ténor

CONCERTO KÖLN
Direction
RENÉ JACOBS

Harmonia Mundi 901385.87 - 1991 (4 volumes)


René Jacobs


Jennifer Larmore & Bernarda Fink

 
Olivier Lallouette & Marianne Rorholm

 
Barbara Schlick & Derek Lee Ragin


Furio Zanasi & Dominique Visse

 

  1. Disque 1
    Ouverture
  2. ATTO PRIMO - Scena 1. Cesare e Curio - Coro : "Viva il nostro Alcide"
  3. Cesare. Aria : "Presti ornai"
  4.  Scena 2. Cornelia, Sesto e detti - Scena 3. Achilla, e detti - Cesare. Aria : "Empio, dirô"
  5.  Scena 4. Curio, Sesto e Cornelia - Cornelia. Aria : "Priva son d'ogni conforto"
  6. Sesto. Aria : "Svegliatevi nel cote"
  7.  Scena 5. Cleopatra, poi Nireno, e dopo Tolomeo - Cleopatra. Aria : "Non disperar"
  8. Scena 6. Tolomeo, ed Achilla - Tolomeo. Aria : "L'empio, sleale"
  9. Scena 7. Cesare, e poi Curio che introduce Cleopatra e Nireno - Cesare. Aria : "Alma del grau Pompeo"
  10. Cesare. Aria : "Non è sivago"
  11. Cleopatra. Aria : "Tutto puô"
  12. Scena 8. Cornelia, e poi Sesto ; Cleopatra e Nireno in disparte - Cornelia. Aria : "Nel tuo seno"
  13. Sesto. Aria : "Cara speme"
  14. Cleopatra. Aria : "Tu la mia stella"

Disque 2

  1. Scène 9. Cesare, Tolomeo ed Achilla -  Tolomeo : "Cesare, alla tua destra" -  Cesare. Aria : "Va tacito"
  2. Scena 10. Cornelia, Sesto, Tolomeo ed Achilla -  Scena 11. Cornelia, Sesto, ed Achilla - Achilla. Aria : "Tu sei il cor"
  3. Duetto Cornelia & Sesto : "Son nata a lagrimar'
  4. ATTO SECONDO : Scena 1. Cleopatra, e Nireno Cleopatra : "Eseguisti, o Niren"
  5.  Scena 2. Nireno, e poi Cesare Sinfonia
  6.  Cleopatra. Aria : "V'adoro, pupille"
  7. Cesar. Aria : "Se in fiorito"
  8. Scena 3. Cornelia, e poi Achilla -  Scena 4. Cornelia, Tolomeo
  9. Achilla. Aria : "Se a me non sei crudele"
  10. Tolomeo. Aria : "Si spietata"
  11.  Scena 5. Cornelia, e poi Sesto - Scena 6. Nireno, e detti - Cornelia. Aria : "Cessa ornai"
  12.  Sesto. Aria : "L'angue offeso"
  13. Scena 7. Cleopatra, e poi Cesare - Cleopatra. Aria : "Venere bella"
  14. Scena 8. Curio, e detti - Cesare. Aria : "Al lampo dell'armi

Disque 3

  1. (Scena 8) Cleopatra : "Che sento ?" Cleopatra. Aria : "Se pietà"
  2. Scena 9. Tolomeo, Cornelia, e poi Sesto - Tolomeo. Aria : "Belle dee"
  3.  Scena 10. Achilla, e detti - Scena 11 Sesto, e Cornelia Sesto. Aria : "L'aura che spira"
  4. ATTO TERZO - Scena 1. Achilla - Achilla. Aria : "Dal fulgor"
  5. Scena 2. Tolomeo, Cleopatra  - Sinfonia
  6. Tolomeo. Aria : "Domero"
  7. Scena 3. Cleopatra, solo con guardie -  Cleopatra : "E pur cosi". Aria : "Piangero"
  8. Scena 4. Cesare, poi Sesto, Nireno, ed Achilla - Cesare. Arie : "Dall' ondoso" & "Aure, deh, per pietà"
  9. Cesare. Aria : "Quel torrente"
  10. Scena 5. Sesto, e Nireno - Sesto. Aria : "La giustizia"
  11.  Scena 6. Cleopatra, e poi Cesare  - Cleopatra. "Voi, che mie fide ancelle"
  12.  Cleopatra. Aria : "Da tempeste"
  13. Scena 7. Cornelia, e Tolomeo -  Scena 8. Sesto, e detti Cornelia. Aria : "Non ha più"

Disque 4

  1. Scena ultima. Cesare, Cleopatra, Curio, Nireno, Sesto e Cornelia -  Sinfonia.
  2. Cleopatra & Cesare. Duetto : "Caro / Bella"
  3.  Coro : "Ritorni omai"
  4. Nireno. Aria : "Qui perde un momento"

 

10 / 62

 || index || biographie |

HANDEL
Alexander Balus

Cleopatra :  LYNNE DAWSON, soprano
Ptolomee : MICHAEL GEORGE, bass
Alexander Balus : CATHERINE DENLEY, mezzo soprano
Jonathan :  CHARLES DANIELS, tenor
Aspasia : CLARON McFADDEN, soprano

THE CHOIR OF NEW COLLEGE, OXFORD
Edward Higginbottom director

THE CHOIR OF THE KING'S CONSORT
THE KING'S CONSORT
ROBERT KING conductor

Enregistré les 11-19 avril 1997

Hyperion Records, CDA 67241 (2 volumes)


Lynne Dawson & Charles Daniels

 

 


Michael George & Claron McFadden

 

 


Catherine Denley Robert King

 

Disque 1

  1. ACTE I - Ouverture
  2. Chorus ASIATES Flush'd with conquest, fir'd by Mithra
  3. Recitative ALEXANDER Thus far, ye glorious partners of the war
  4. Air JONATHAN GreatAuthor of this harmony
  5. Flourish of trumpets
  6. Recitative PTOLOMEE And thus let happy Egypt's king
  7. Air PTOLOMEE Thrice happy the monarch, whom nations contend
  8. Recitative CLEOPATRA Congratulation to our father's friend
  9. Air CLEOPATRA Hark! hark! he strikes the golden lyre
  10. Recitative ALEXANDER Be it my chief ambition there to rise
  11. Air ALEXANDER Fair virtue shall charm me
  12. Chorus ASIATES Ye happy nations round
  13. Recitative ALEXANDER My Jonathan
  14. Air ALEXANDER Oh, what resistless charms are giv'n
  15. Air CLEOPATRA Subtle love, with fancy viewing
  16. Recitative CLEOPATRA Aspasia, I know not what to call
  17. Air CLEOPATRA How happy should we mortals prove
  18. Recitative ASPASIA Check not the pleasing accents of thy tongue
  19. Air AsPASIA So shall the sweet attractive smile Recitative
  20. CLEOPATRA How blissful state!
  21. DUET CLEOPATRA / ASPASIA O what pleasures, past expressing
  22. Recitative JONATHAN Why bangs this heavy gloom upon the brow
  23. Air ALEXANDER Heroes may boast their mighty deeds
  24. Recitative JONATHAN Ye sons of Judah, with high festival
  25. Air JONATHAN Great God, front whom all blessings spring
  26. ACT II - Air ALEXANDER Kind hope, thou universal friend
  27. Recitative JONATHAN Long, long and happy live the king!
  28. Air ALEXANDER O Mithra, with thy brightest beams
  29. Recitative SYCOPHANT COURTIER Stay, my dread sovereign
  30. Air ALEXANDER Mighty love now calls to arm
  31. Air JONATHAN Hateful man! thy sland'rous tongue

Disque 2

  1. Chorus ISRAELITES O calumny, on virtue waiting
  2. Recitative CLEOPATRA Ah! whence these dire forebodings of the mind ?
  3. Air CLEOPATRA Tossed front thought to thought I rove
  4. Recitative ASPASIA Give to the winds, fair princess, these vain doubts
  5. Air ASPASIA Love, glory, ambition, whate'er can inspire
  6. Recitative PTOLOMEE Thus far my wishes thrive
  7. Air PTOLOMEE Virtue, thou ideal name
  8. Accompagnato JONATHAN Ye happy people, with loud accents speak
  9. SOLI / CHORUS Triumph Hymen in the pair
  10. Recitative ALEXANDER Glad time, at length, hath reach'd the happy point
  11. Duet ALEXANDER / CLEOPATRA Hail wedded love, mysterious law !
  12. Chorus ASIATES Hymen, fair Urania's son
  13. ACT III - Sinfonia
  14. Recitative CLEOPATRA Tis true, instinctive nature seldom points
  15. Air CLEOPATRA Here amid the shady woods Recitative
  16. ALEXANDER Ah! was it not my Cleopatra's voice?
  17. Air ALEXANDER Pow'rful guardians of ail nature
  18. Recitative JONATHAN Treach'ry, O king, unheard of treachery
  19. Air ALEXANDER Fury, with red sparkling eyes
  20. Recitative ASPASIA Gods! can there be a more afflicting sight
  21. Air ASPASLA Strange reverse of human fate
  22. Recitative JONATHAN May he return with laurel'd victory
  23. Air JONATHAN To God who made the radiant sun
  24. Chorus ISRAELITES Sun, moon, and stars, and all ye Host of Heav'n
  25. Recitative PTOLOMEE Yes he was false, my daughter false to you
  26. Accompagnato PTOLOMEE Ungrateful child, by ev'ry sacred pow'r
  27. Air PTOLOMEE O sword and thou, all-daring hand
  28. Accompagnato CLEOPATRA Shall Cleopatra ever smile again ?
  29. Recitative MESSENGER Ungrateful tidings to the royal ear
  30. Air CLEOPATRA O take me from this hateful light
  31. Recitative SECOND MESSENGER Forgive, O queen, the messenger of ill !
  32. Accompagnato CLEOPATRA Calm thou my soul
  33. Air CLEOPATRA Convey me to some peaceful shore
  34. Recitative JONATHAN Mysterious are thy ways, O Providence !
  35. Chorus JONATHAN / ISRAELITES Ye servants of th' eternal King

 

11 / 65

   || index || biographie ||

 Handel
Belshazzar
Oratorio en trois actes

Concentus Musicus WIen
Nikolaus Hatnoncourt, dir.

Belshazzar, roie de Babylone : Robert Tear
Nitocris, mère de Belshazzar : Felicity Palmer
Cyrus, Prince de Perse : Maureen Lehane
Daniel, un prophète juif : Paul Esswood
Gohrias, un noble assyrien révolté contre Belshazzar et allié de Cyrus : Peter van der Bilt
Arioch, Noble babylonien : Thomas Sunnegård
Messager : Staffan Sandlund

Stockholm Kammerkören
Iric Ericson, chef de chœur

Continuo: Ni kolaus Harnoncour

Teldec 0630-10275

CD 1

  1. Ouverture
  2. Atto I / Scena 1 / Accompagnato e Arioso: Vain, fluctuatingstate
  3. Aria: Thou, God most high
  4. Recitativo: The fate of Babylon / Recitativo: Oh, much delov'd
  5. Aria: Lament not thus
  6. Scena 2 / Coro: Behold, by Persia's hero made
  7. Recitativo: Well may they laugh / Accompagnato: Oh memory!
  8. Aria: Oppres'd with never-ceasing grief
  9. Aria: Dry those unavailing tears
  10. Recitativo: Be comforted / Accompagnato: Methought, as on the bank / Recitativo: Now tell me
  11. Aria: behold the monstrous human beast
  12. Recitativo: Can you then think / Aria: Great god! who, yet but darkly known / Recitativo: My friends, be confident
  13. Coro: All empires
  14. Scena 3 / Arioso: Oh sacred oracles
  15. Accompagnato: Rejoice, my countrymen / Recitative: For long ango / Accompagnato: Thus saith the Lord
  16. Coro: Sing, oh ye heav'ns

cd 2

  1. Scena 4 / Aria: let festal joy
  2. Recitativo: For oyu, my friends
  3. Aria: The leafy honours
  4. Recitativo: It is the custom
  5. Coro: Recall, oh king
  6. Recitativo: They tell you true
  7. Duetto: Oh dearer than my life
  8. Coro: By slow degrees
  9. Atto 2 / Scena 1 / Coro: See, from his post
  10. Recitativo: You see, my friends / Aria: Amaz'd to find the foe so near
  11. Coro: To arms, to arms!
  12. Scena 2 / Coro: Ye tutlar gods
  13. Aria: Let the deep bowl / Accompagnato: Where is the Good / Coro: Help, help the king / Recitativo: Call all my Wise Men
  14. Sinfonia / Recitativo: Ye sages! Trio: Alas! too hard a task
  15. Coro: Oh Misery!

CD 3

  1. Recitativo: Oh king
  2. Recitativo: art thou that Daniel
  3. Aria: No! to thyself / Accompagnato: Yet to obey / Accompagnato: Thou, o king / Recitativo: Oh sentence too severe!
  4. Aria: Oh God of Truth! / Recitativo: You, Gobrias, lead directly to the palace
  5. Coro: Oh glorius prince!
  6. Atto 3 / Scena 1 / Aria: Alternates hopes and fears
  7. Recitativo: Fain would I hope / Aria: Can the black Aethiop change his skin?
  8. Recitativo: My hopes revive
  9. Coro: Bel boweth down!
  10. Scena 2 / Belshazzar: I thank thee, Sesach
  11. Scena 3 / Aria: To pow'r immortal!
  12. Recitativo: Be it thy care / Aria: Destructive War
  13. Duetto: Great victor
  14. Recitativo: Say, venerable prophet
  15. Coro: Tell it out / Accompagnato: yes, I will build the city
  16. Coro: I will magnify thee

 

12 / 65

 || index || biographie ||

 George Frideric Handel
Vêpres de Carmélites
(1707)

Deuxièmes Vêpres de la Fête de Notre-Dame du Mont Carmel

Dixit Dominus (HWV 232)
Laudate Pueri (HWV 237)
Te Decus Virgineum (HWV 243)
Nisi Dominus (HWV 238)
Haec Est Regina Virginum (HWV 235)
Saeviat Tellus (HWV 240)
Salve Regina (HWV 241)

Jill Feldman
 Emma Kirkby
Emily Van Evera
Margaret Cable
Mary Nichols Joseph Cornwell
David Thomas

Taverner Choir Taverner Players
Andrew Parrott, dir

EMI 7 49749, 1989 (2 volumes)

CD 1

  1. Deus In Adjutorium Meum Intende
  2. Antiphon I: Pulchra Es Et Decora - Psalm I: Dixit Dominus
  3. Dixit Dominus Domino Meo
  4. Virgam Virtutis Tuae
  5. Tecum Principium
  6. Juravit Dominus
  7. Tu Es Sacerdos
  8. Dominus A Dextris Tuis
  9. De Torrente
  10. Gloria Patri
  11. Antiphon I: Pulchra Es Et Decora
  12. Antiphon Ii: Sicut Myrrha Electa - Psalm Ii: Laudate Pueri
  13. Laudate, Pueri, Dominum
  14. Sit Nomen Domini Benedictum
  15. A Solis Ortu
  16. Excelsus Super Omnes Gentes Dominus
  17. Quis Sicut Dominus Deus Noster
  18. Suscitans A Terra Inopem
  19. Qui Habitare Facit Sterilem In Domo
  20. Gloria Patri
  21. Antiphon Ii: Sicut Myrrha Electa
  22. Antiphon Iii: In Odorem
  23. Psalm Iii: Laetatus Sum
  24. Te Decus Virgineum

CD 2

  1. Antiphon Iv: Benedicta Filia Tua Domino - Psalm Iv: Nisi Dominus
  2. Nisi Dominus Aedificaverit Domum
  3. Vanum Est Vobis Ante Lucem Surgere
  4. Cum Dederit Dilectis Suis Somnum
  5. Sicut Sagittae In Manu Potentis
  6. Beatus Vir
  7. Gloria Patri
  8. Antiphon Iv: Benedicta Filia Tua Domino
  9. Antiphon V: Speciosa Facta Es
  10. Psalm V: Lauda Jerusalem Dominum - Subst. - Haec Est Regina Virginum
  11. Haec Est Regina Virginum
  12. Chapter: Ego Quasi Vitis
  13. Responsory: Christi Virgo Dilectissima
  14. Hymn: Ave Maris Stella
  15. Ora Pro Nobis
  16. Magnificat Antiphon: Alma Redemptoris Mater
  17. Magnificat: Magnificat Anima Mea Dominum
  18. Saeviat Tellus Inter Rigores
  19. Carmelitarum Ut Confirmet Ordinem
  20. O Nox Dulcis
  21. Stellae Fidae
  22. Sub Tantae Virginis Tutela
  23. Alleluia
  24. Dominus Vobiscum
  25. Benedicamus Domino - Antiphon Of The Blessed Virgin: Salve Regina
  26. Salve, Regina, Mater Misericordiae
  27. Ad Te Clamamus
  28. Eia Ergo, Advocata Nostra
  29. O Clemens
  30. Ora Pro Nobis

 

13 / 65

 || index || biographie ||

Handel
Suites pour clavecin (1720 & 1733)

Olivier Baumont, clavecin

Erato, 0630-14886, 1996

 CHACONNE (1733) en sol majeur
01. Theme & Variations (1-8)
02. Variations (9-16)
03. Variations (17-20)

04. PRELUDE en ré mineur

SUITE IV (1733) en ré mineur
05. Allmand
06. Corrant
07. Saraband, Variations (1 & 2)
08. Jigg

09. SONATA (v. 1734) en ut majeur

10. CAPRICCIO (v. 1734) en fa majeur

11. PRELUDIO ED ALLEGRO (v. 1734) en sol mineur

12. FANTAISIE (v. 1734) en ut majeur

SUITE I (1720) en la majeur
13. Prélude
14. Allemande
15. Courante
16. Gigue

SUITE VII (1720) en sol mineur
17. Ouverture : [Largo] - Presto
18. Andante
19. Allegro
20. Sarabande
21. Gigue
22. Passacaille

 

14 / 65

 || index || biographie ||

George Frideric Handel
Le Messie
Oratorio sacré

Lorraine Hunt, soprano
Janet Williams, soprano
Patricia Spence, mezzo-soprano
Drew Minter, countertenor
Jeffrey Thomas, tenor
William Parker, bass-baritone

U.C. Berkeley Chamber Chorus
Philip Brett, conductor

Philharmonia Baroque Orchestra
Nicholas McGegan, dir

Harmonia Mundi 1991, HMU 907050-52 (3 volumes)

 CD 1

  • 1.1 Sinfonia
  • 1.2 Comfort ye
  •  1.3 Every valley shall be exalted
  • 1.4 And the glory of the Lord
  • 2.0 Thus saith the Lord
  • 3.0 But who may abide the day of His coming
  • 4.0 And he shall purify the sons of Levi
  • 5.1 Behold, a virgin shall conceive
  • 5.2 O thou that tellest good tidings to Zion
  • 5.3 O thou that
  • 6.1 For behold, darkness shall cover the earth
  • 6.2 The people that walked in darkness
  • 7.1 For unto us a child is born
  • 7.2 Pifa (Pastoral Symphony
  • 7.3 There were shepherds abiding in
  • 8.0 And lo, the angel of the Lord came unto them
  • 9.1 And the angel said unto them
  • 9.2 And suddenly there was with the angel
  • 9.3 Glory to God
  • 9.4 Rejoice greatly, O daughter of Zion
  • 10. Then shall the eyes of the blind be opened
  • 11. He shall feed His flock
  • 12. His yoke is easy
  • 13. Thus saith the Lord
  • 14. But who may abide the day of His coming (bass)
  • 15. But who may abide the day of His coming (soprano)
  • 16. But who may abide the day of His coming [recitative]  (bass)
  • 17. But lo! the angel of the Lord came upon them
  • 18. Rejoice greatly, O daughter of Zion
  • 19. He shall feed His flock

CD 2

  • 01. Behold the lamb of God
  • 02. He was despised and rejected of men
  • 3.1 Surely He hath borne our griefs and carried our sorrows; And with His stripes we are healed (chorus)
  • 3.2 AIl we like sheep have gone astray (chorus)
  • 3.3 All they that see Him laugh Him to scorn
  • 3.4 He trusted in God (chorus)
  • 3.5 Thy rebuke hath broken His heart
  • 3.6 Behold and see
  • 3.7  He was cut off out of the land of the living
  • 3.8 But Thou didst not leave His soul in hell
  • 4.1 Lift up your head
  • 4.2 Unto which of the angels said He at any time
  • 4.3 Let all the angels of  God worship Him
  • 5.0 Thou art gone up on high
  • 6.0 The Lord gave the word
  • 7.0 How beautiful are the feet
  • 8. Their sound is gone out into all lands
  • 9. Why do the nations so furiously rage together
  • 10. Let us break their bonds asunder
  • 11.1 He that dwelleth in heaven
  • 11.2 Thou shalt break them with a rod of iron
  • 12.  Hallelujah !
  • 13. Thou art gone up on high (bass)
  • 14. Thou are gone up on high
  • 15. How beautiful are the feet...; Their sound is gone out..
  • 16. How beautiful are the feet...; Break forth into joy...  
  • 17 How beautiful are the feet...
  • 18 Their sound is gone out
  • 19 Why do the nations... (bass)
  • 20 He that dwelleth...; Thou shalt break them... [recitative]

CD 3

  • 1 I know that my Redeemer liveth
  • 2. Since by man came death
  • 3. Behold, I tell you a mystery
  • 4. The trumpet shall sound
  • 5. Then shall be brought to pass
  • 6. O Death, where is thy sting ?
  • 7. But thanks be to Good
  • 8. If God be for us
  • 9. Worthy is the Lamb
  • 10. Amen
  • 11. O Death, where is thy sting ? [recitative]
  • 12. He was despised... (soprano)
  •  

15 / 65

 || index || biographie ||

 Haendel
Dixit Dominus
Coronation Anthem n° 1

Felicity PALMER, soprano
Margaret MARSHALL, soprano
Charles BRETT, contre-ténor
John Angelo MESSANA, contre-ténor
Richard MORTON, ténor
Alastair THOMPSON, ténor
David WILSON-JOHNSON, basse

Nicholas KRAEMER, clavecin
Malcolm HICKS, orgue

Monteverdi Choir
Monteverdi Orchestra
John Eliot GARDINER, dir

Enregistré en 19776-1977

Erato ECD 88072

 

  1. Dixit Dominus (Psalmus 109)
  2. Virgam virtutis tuae
  3. Tecum principium in die virtutis
  4. Juravit Dominus
  5. Tu es sacerdos in aeternum
  6. Dominus a dextris tuis
  7. De torrente in via bibet
  8. Gloria Patri e Filio
  9. Coronation Anthem #1 - Zadok the Priest

16 / 66

 || index || biographie ||

 GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759)
SAUL (Oratorio)
Livret de Charles Jennens

Saul :  Dietrich Fischer-Dieskau
Jonathan :  Anthony Rolfe Johnson
David : Paul Esswood
Merab : Julia Varady
Michal : Elizabeth Gale
Abner, Doeg, Grand Prêtre : Helmut Wildhaber
Esprit de Samuel : Matthias Hölle

Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Concentus muslclus Wien

Nikolaus Harnoncourt, dir

TELDEC 8.35687


Nikolaus Harnoncourt

 

 Disque 1

  1. Symphony (Allegro - Larghetto - Allegro Andante larghetto)  04:01
  2. Act 1, Scene 1  1 Chorus: How excellent thy name, oh Lord  02:50
  3. Act 1, Scene 1  2 Air: An infant rais'd by thy command  01:36
  4. Act 1, Scene 1  3 Trio: Along the monster atheist strode  01:01   10.41 Mb
  5. Act 1, Scene 1  4 Chorus: The youth inspir'd by Thee, oh Lord   04:16
  6. Act 1, Scene 2  6 Recitative: He comes  03:03
  7. Act 1, Scene 2  8 Recitative: Behold, oh King, the brave, victoriousyouth  02:46
  8. Act 1, Scene 2  10 Recitative: Oh early piety !  00:27
  9. Act 1, Scene 2  11 Air: What abject thoughts a prince can have  02:26
  10. Act 1, Scene 2  13 Air: Birth and fortune I despise ! 05:19
  11. Act 1, Scene 2  16 Recitative: Though, Merab, first in birth   01:49
  12. Act 1, Scene 2  18 Air: See, with what a scornful air  02:04
  13. Act 1, Scene 2  20 Symphony  01:08 
  14. Act 1, Scene 3  21 Recitative: Already see  00:16
  15. Act 1, Scene 3  22 Chorus: Welcome, welcome mighty King !
  16. Act 1, Scene 3  23 Accompagnato: What do I hear ?  02:46
  17. Act 1, Scene 4  27 Recitative: Imprudent women! 03:40
  18. Act 1, Scene 5  31 Recitative: Rack'd with infernal pains  00:19
  19. Act 1, Scene 5  32 Air: Oh Lord, whose mercies numberless 03:20
  20. Act 1, Scene 5  34 Recitative: 'T is all in vain  00:18
  21. Act 1, Scene 5  35 Air: A serpent, in my bosom warm'd 02:36
  22. Act 1, Scene 5  37 Air: Capricious man  04:11
  23. Act 1, Scene 6  38 Accompagnato: Oh filial piety ! 03:12
  24. Act 1, Scene 6  41 Chorus: Preserve him for the glory of thy name 02:35
  25. Act 2, Scene 1  42 Chorus: Envy! eldest born of hell !  02:07
  26. Act 2, Scene 2  43 Recitative: Ah ! dearest friend 03:22
  27. Act 2, Scene 3  48 Recitative: Hast thou obey'd my orders       01:55   19.44 Mb        
  28. Act 2, Scene 3  50 Air: As great Jehovah lives 01:16
  29. Act 2, Scene 3  51 Air: From cities storm'd, and battles won 02:07

Disque 2

  1. Act 2, Scene 4  52 Recitative: Appear, my friend  00:38
  2. Act 2, Scene 4  53 Air: Your words, oh king 01:09
  3. Act 2, Scene 4  54 Recitative: Yes, he shall wed my daughter 00:32
  4. Act 2, Scene 5  55 Recitative: A father's will  00:34
  5. Act 2, Scene 5  56 Duet: O fairest of ten thousand fair 02:46
  6. Act 2, Scene 5  57 Chorus: Is there a man 01:33
  7. Act 2, Scene 5  58 Concerto 02:58
  8. Act 2, Scene 6  59 Recitative: Thy father is as cruel 02:04
  9. Act 2, Scene 7  61 Recitative: Whom dost thou seek ?  02:32
  10. Act 2, Scene 8  63 Recitative: Mean as he was 03:51
  11. Act 2, Scene 9  65 Symphony 01:16
  12. Act 2, Scene 9  66 Accompagnato: The time at length is come 00:50
  13. Act 2, Scene 10 67 Recitative: Where is the son of Jesse 01:13
  14. Act 2, Scene 10 68 Chorus: O fatal consequence of rage 02:37
  15. Act 3, Scene 1  69 Accompagnato: Wretch that I am ! 03:29
  16. Act 3, Scene 2  71 Recitative: With me what wouldst thou ? 02:30
  17. Act 3, Scene 3  73 Accompagnato: Why has thou forc'd me from the realms of peace 03:15
  18. Act 3, Scene 4  74 Symphony 00:39
  19. Act 3, Scene 4  75 Recitative: Whence comst thou ? 03:26
  20. Act 3, Scene 4  77 Dead March 03:02
  21. Act 3, Scene 5  78 Chorus : Mourn, Israel 03:49
  22. Act 3, Scene 5  79 Air: O let it not in Gath be heard 05:59
  23. Act 3, Scene 5  82 Chorus: Eagles were not so swift as they 00:23
  24. Act 3, Scene 5  83 Air: In sweetest harmony  09:37
  25. Act 3, Scene 5  85 Recitative: Ye men of Judah, weep no more 00:37
  26. Act 3, Scene 5  86 Chorus: Gird on thy sword 05:42

 

17 / 66

 || index || biographie ||

GEORGE FRIDERIC HANDEL (1685-1759)
ACI, GALATEA E POLIFEMO (serenata a 3, 1708)

3 SONATES POUR FLÛTE À BEC ET BASSE CONTINUE en Fa majeur op. 1 No 11, en Do majeur op. 1 No 7, en Sol majeur transposée en Fa

ACI : Emma Kirkby
GALATEA : Carolyn Watkinson
POLIFEMO : David Thomas

LONDON BAROQUE,  Dir. CHARLES MEDLAM

Michel Piguet, flûte à bec
Charles Medlam, violoncelle
John Toll, clavecin

Enregistré en 1986 (juin 1985 pour les sonates)

Harmonia Mundi, 1987 : HMC 901253.54 DDD

Disque 1

01. Duetto Aci, Galetea: Sorge il di
02. Recit: Vanti, o cara / Aria Galatea: Sforzano a piangere
03. Recit: E aual nova sventura / Aria Aci: Che no puo la gelosia
04. Recit: Ma qual orrido suono
05. Aria Polifemo: Sibilar l'angui d'Aletto
06. Recit: Deh lasci, oh Polifemo / Aria Galatea: Benche tuoni e l'etra avampi
07. Recit: Cadrai depressa / Aria Polifemo: Non sempre, no, crudele
08. Recit: Folle Quanto mi rido / Aria Aci: Dell' aquila l'artigli
09. Recit: Meglio spiega / Aria Polifemo: Precipitoso nel mar
10. Recit: Si, t'intendo inumano / Aria Galatea: S'agita
11. Recit: So che le cinosure / Aci, Galatea, Polifemo (a 3):Provera!
12. Recit: Ingrata, se mi nieghi / Aria Polifemo: FRa l'ombre e gl'orrori
13. Recit: Ma che? / Aria Aci: Qui l'augel
14. Recit: Giunsi al fin mio tesoro / Aria Galatea: Se m'ami, oh caro

Disque 2

01. Recit: Qui su l'alto del monte / Aci, Galatea, Polifemo (a 3): Dolce amico
02. Recit: Or poiche sordi sono / Polifemo: Gia va da balza in balza
03. Recit: & Aria Aci: Oh Dio, mio ben, soccorso!
04. Recit: Misera, e dove sono? / Aria Polifemo: Impara, ingrata !
05. Recit: Ah tiranno, inumano! / Aria Galatea: Del mar fra l'onde
06. Recit: Ferma! ma gia nel mare
07. Aria Aci, Galatea, Polifemo (a 3): Chi ben ama ha per oggetti
08. Sonate en Fa majeur (I), op 1 no 11
09. Sonate en Fa majeur (II) / Sonate en Do majeur
10. Sonate en Sol majeur

 

18 / 66

 || index || biographie ||

GEORG FRIEDRICH HAENDEL (1685-1759)
L'ALLEGRO, IL PENSERO SO ED IL MODERATO (Pastoral Ode) d'après les poèmes de John Milton et d'un arrangement de Charles Jennens

Michael GINN, soprano
Patrizia KWELLA, soprano
Marie McLAUGHLIN, soprano
Jennifer SMITH, soprano
Maldwyn DAVIES, ténor
Martyn HILL, ténor
Stephen VARCOE, basse

MONTEVERDI CHOIR
ENGLISH BAROQUE SOLOISTS
John Eliot GARDINER, dir

Enregistré en 1980

ERATO ECD 880752 (2 volumes), 1981

 Disque 1

  1. L'Allegro       Hence loathed Melancholy
  2. Il Penseroso    Hence vain deluding joys
  3. L'Allegro       Come, thou Goddess
  4. Il Penseroso    Come, rather, Goddess
  5. L'Allegro       Haste thee, nymph
  6. Haste thee, nymph (chorus)
  7. Come, and trip it (solo, chorus)
  8. Il Penseroso    Come, pensive nun
  9. Come, but keep thy wonted state     Join with thee (chorus)
  10. L'Allegro - Hence, loathed Melancholy   And if I give thee honour due
  11. Il Penseroso    First, and chief, on golden wing
  12. L'Allegro       If I give thee honour due
  13. Il Penseroso    Oft on a plat of rising ground
  14. Far from all resort of Mirth
  15. L'Allegro       If I give thee honour due
  16.  Straight mine eye
  17.  Or let the merry bells      And young and old come (chorus)

Disque 2

  1. Il Penseroso - Hence, vain deluding joys
  2. Thus night oft see me
  3. L'Allegro - Populous cities
  4. There let Hymen oft appear
  5. Il Penseroso - Me, when the sun begins to fling
  6. L'Allegro - I'll to the well-trod stage anon
  7. And ever against eating cares
  8.  Orpheus 'self may heave his head
  9. These delights if thou canst give  (solo, chorus)
  10. Il Penseroso - But let my due feet never fail Mb       
  11. There let the pealing organ blow (chorus) - And let their sweetness
  12. May at last my weary age - These pleasures, Melancholy, give (solo, chorus)
  13. Il Moderato - Hence, boast not - All this company serene
  14. Come, with gentle hand restrain
  15. No more short life
  16. As steals the morn upon the night
  17. Thy pleasures, Moderation, give

 

19 / 66

 || index || biographie ||

 GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759)
Alessandro (opéra en 3 actes) Libretto Paolo Antonio Rolli

ALESSANDRO : René Jacobs
ROSSANE : Sophie Boulin
LISAURA : Isabelle Poulenard
TASSILE : Jean Nirouet
CLITO : Stephen Varcoe
LEONATO : Guy de Mey
CLEONE : Ria Bollen

LA PETITE BANDE
SIGISWALD KUIJKEN, dir

Classica, deutsche Harmoia Mundi, 1985 GD 77110 (3 volumes)


Paolo Antonio Rolli (1687-1765)

Premier acte

Sur le chemin de ses victoires à travers l'Asie, Alexandre le Grand, pendant la conquête de la ville de Sidrach des murs de laquelle il triompha, se trouve acculé dans une situation au plus haut point désastreuse; il sera cependant délivré par ses fidèles combattants à la tête desquels se trouve le courageux général en chef Clytus, un prince macédonien. - Au camp tremblent Lisaura, princesse du pays de Scythie, ainsi que la princesse perse - qui est prisonnière d'Alexandre - craignant pour la vie du glorieux héros. Elles sont rivales : toutes les deux aiment Alexandre et la jalousie les tourmente, car Alexandre se comporte pareillement et avec la même affection envers l'une qu'envers l'autre et ne semble pas encore avoir fait son choix définitif. Taxiles, le roi de l'Inde qui doit son trône et sa vie à Alexandre, rapporte que celui-ci est sorti sain et sauf du danger. Les deux princesses sont comblées de joie, au plus grand chagrin de Taxiles, qui lui, aime la princesse Lisaura. La gloire d'un vainqueur et d'un conquérant du monde invincible a aveuglé Alexandre. Dans le temple de Jupiter, il se laisse vénérer en tant que fils du père des dieux. Seul Clytus, de caractère droit, ose contredire Alexandre; néanmoins, Alexandre se laisse apaiser par les supplications de tous ceux qui l'entourent.

Deuxième acte

Alexandre hésite toujours, pour laquelle des deux princesses qui le poursuivent de leur amour, il doit se décider. Dès qu'il rencontre l'une des deux, il semble lui donner de l'espoir;

mais les princesses comprennent son jeu. Roxane, la belle prisonnière perse, lui rappelle sa gloire et son grand courage et le supplie de lui rendre sa liberté. Peut-être pourra-t-elle le gagner de cette manière pour elle. Alexandre a peur de perdre Roxane et lui rend seulement contre son gré la liberté. Le général en chef, Leonatus, et ses amis sont indignés par l'immense orgueil d'Alexandre. Ils veulent écarter le tyran. - Dans ses quartiers, Alexandre annonce à ses géneraux rassemblés qu'il désire partager les pays conquis entre eux. Lui-même, le fils de Jupiter, se contentera de sa gloire immortelle. De nouveau, le courageux Clytus s'oppose à Alexandre. Avec des mots violents, il met en doute la descendance divine de ce fou. Alexandre, fou de rage, veut transpercer cet audacieux d'un coup de lance. A ce moment, sur un signal convenu des conspirateurs, s'effondre la maison. Personne n'est blessé, pas même Alexandre qui est convaincu que son père Jupiter - la Providence ! - l'a protégé et sauvé de la mort certaine. Il donne l'ordre au flatteur Cléon de faire prisonnier Clytus. - Roxane a appris l'attentat contre Alexandre. Désespérée, elle pleure son amour qu'elle croit mort. Alexandre qui a entendu secrètement ses lamentations, est touché; il reconnaît son grand amour et se décide pour Roxane. Hors de souffle, le conspirateur Leonatus se précipite sur la scène sous prétexte que les peuples soumis se sont soulevés. Alexandre veut rejoindre ses troupes et doit abandonner Roxane dans une nouvelle incertitude.

Troisième acte

Leonatus réussit à délivrer l'honnête Clytus et à enfermer Cléon, le geôlier, mais qui sera de

nouveau libéré de sa détention par ses propres gens. Avec les Macédoniens qui leur sont dévoués, les conspirateurs veulent maintenant anéantir Alexandre sur le champ de bataille. Alexandre rencontre Lisaura encore une fois. Non sans malignité et avec des propos flatteurs, il sait lui faire comprendre qu'il doit renoncer à son amour et qu'il ne peut pas faire obstacle à Taxiles, le roi de l'Inde et son ami les plus fidèle, qui aime la princesse scythique. Taxiles est heureux de la décision d'Alexandre. - Entretemps, les conspirateurs se sont rassemblés pour lutter contre Alexandre. Taxiles, avec ses troupes d'appui, se tient aux côtés d'Alexandre. Les conspirateurs sont battus. Tous demandent grâce au grand Alexandre qu'il leur accorde généreusement

[extrait du livret accompagnant l'album]

 

Disque 1

01. Ouverture
PREMIER ACTE
Première Scène
02. Recit.   E tanto ancor s'indugia
03. Sinfonia
Deuxième Scène
04. Recit. Grazie all'eterno Gioue
05 .Aria Frà le stragi
Troisième Scène
06. Recit. Che uidi !
Quatrième Scène
07. Recit. Ecco Tassile
07. Aria Quanto dolce amor sana
09. Recit. Ne'trofei d'Alessandro
10. Aria Lusinghepiù care
11. Recit.Suenturato ch'io sono !
12. Vibra, cortese Amor, un'altro strale
Cinquième Scène
13. Recit. Frà le guerre - Chi t'agguagli
14. Recit. Apprestasti, oh Cleone
Sixième Scène
15. Recit.  Dalla vittoria
16. Aria  Nô, più soffrir
Septième Scène
17. Recit. Vilipese bellezze
18. Aria Men fedele, e men costante
19. Recit. Si, lusingando ei parla
20. Aria Un lusinghiero dolce. pensiero
Huitième Scène
21. Recit. Tu, che Rossane adori
22. Aria Pregi son d'un alma grande
23. Recit. Sempre del suo valor
24. Aria A sprone, a fren leggiero

Disque 2

Neuvième Scène
01. Sinfonia
02. Recit. Al magnanimo
03. Recit. Primo motor delle superne sfere
04. Recit.        Figlio del Ré
05. Duetto Placa l'aima, quieta il petto !
06. Recit. Frà gli uomini
07. Aria Da un breve riposo di stato amoroso
DEUXIÈME ACTE
Première Scène
08. Recit. Solitudini amate
09. Arioso Aure, fonti, ombre gradite
Deuxième Scène
10. Recit. Eccola in preda al sonno
11. Aria Vano amore, lusinga, diletto
Troisième Scène
12. Recit. Tiranna passion
13. Aria Sempre fido e disprezzato
14. Recit. Pur troppo veggio
15. Aria Che tirannia d'Amor
Quatrième Scène
16. Recit.  Qui aspetto l'incostante
17. Aria  Alla sua gabbia d'oro sûol ritornar talor
Cinquième Scène
18. Recit. Vincitorgeneroso
19. Aria Risolvo abbandonar la belle che mi sprezza
20. Recit. Finto sereno
21. Aria La cervetta nei lacci auvolta

Disque 3

Sixième Scène
01. Recit. Dopo il sublime onor
Septième Scène
02. Recit. Oh Dei !
Huitième Scène
Recit.  Sire, il popol già vinto
03. Aria Il cor mio, ch'è già per te
04. Recit. Suanisci, oh reo timore
05. Aria Dica il falso, dica il vero
TROISIÈME ACTE
Première Scène

06. Arioso Sfortunato è il mio valore
07. Recit. L'adulador s'oppressa
Deuxième Scène
08. Recit. Renditi, o muori
09. Aria Sarô quai vento, che nell incendio spira
Troisième Scène
10. Recit. La resa libertà dunque
11. Aria Si, m'è caro imitar quel bel flore
12. Recit. Sento un'interno inusitata gioja
13. Aria Brilla nell'alma un non inteso ancor
Quatrième Scène
14 .Recit. Qual tormento crudel
15. Aria L'amor, che per te sento
Cinquième Scène
16. Recit. E quai fisso pensier
17. Aria Pupille amati, voi m'insegnate
18. Recit. Numi eterni
19. Aria Tempes ta e calma sento nell'alma
Sixième Scène
20. Coro. D'uom fiero nel soglio
21. Recit. Chi oserà traditore
22. Aria Proue sono di grandezza
Scène Dernière
23. Recit. Spegni o supremo Regnator de'Numi
24. Recit. Si festeggi il bel giorno
25. Duetto In generoso onor

 

20 / 67

 || index || biographie ||

GEORGE FRIDERIC HANDEL (1685-1759)
HERCULES (drame musical en 3 actes HWV 60) Livret de: THOMAS BROUGHTON

Choeur des Musiciens du Louvre
Les Musiciens du Louvre

Hercules : Gidon Saks
Dejanira, Anne Sofie von Otter
Hyllus,  Richard Croft
Iole, Lynne Dawson
Lichas, David Daniels
Priest of Jupiter, Marcos Pujol

Marc Minkowski, dir
Enregistrement Radio France
Enregistré au Théâtre de Poissy

Archiv Produktion, deutsche Grammophon 1983-2002

Bien qu'il dépeigne la fin (voire le dernier jour) de la vie d'Hercule, le drame musical de Haendel suppose qu'on connaisse certains événements antérieurs. Fils de Jupiter (Zeus) et d'Alcmène, l'épouse d'Amphitryon, Hercule avait épousé Megara, qui lui avait donné plusieurs enfants. Junon (Héra) le frappa de folie - sans doute pour se venger de l'infidélité de Jupiter-, si bien qu'il tua ses propres enfants, ainsi peut-être que Mégara. En expiation de son crime, l'oracle de Delphes lui ordonna de se mettre au service du roi Eurysthée; il dut ainsi entreprendre un certain nombre de tâches qu'on baptisa ensuite les KDouze Travaux». Lors du deuxième de ces travaux, il tua l'Hydre de Lerne, monstre à plusieurs têtes, et l'éventra pour recueillir son sang - un poison mortel - dont il enduisit la pointe de ses flèches. Après avoir achevé ses travaux, Hercule décida de se remarier et prit part à un concours de tir à l'arc pour conquérir la main d'Iole, fille du roi d'Œchalie, Eurytos; il remporta le concours, mais Eurytos refusa de lui donner sa fille, craignant pour elle un nouvel accès de folie du héros.

Hercule finit par épouser Déjanire, fille du roi de Calydon, OEnée; elle lui donna plusieurs fils, dont Hyllus. Après avoir accidentellement tué l'échanson d'Œnée, Hercule fut obligé de quitter Calydon avec Déjanire et de se réfugier auprès de Céyx, roi de Trachis. Au cours de leur voyage, ils durent traverser la rivière Evénos, et Hercule confia Déjanire au centaure Nessus, qui servait de passeur. Nessus tenta de la violer et Hercule intervint, le transperçant de l'une des flèches enduites du sang de l'Hydre. Le centaure, au moment de mourir, se confia à Déjanire et prétendit qu'un vêtement imbibé de son sang aurait l'effet d'un philtre. A Trachis, Hercule leva une armée pour se venger du roi Eurytos, qu'il tua, avec tous ses fils; d'CEchalie, il envoya Iole et les autres prisonniers à Trachis.

[extrait du livret accompagnat l'album]

 

Disque 1

  1. Act 1  Overtura
  2. Menuetto
  3. Scene 1, Recitativo accompagnato : See, with what sad dejection in her looks
  4. Aria    No longer, Fate, relentless frown
  5. Recitativo accompagnato O Hercules!  why art thou absent from me ?
  6. Aria :  The world when day's career is run
  7. Recitativo: Princess! be conforted and hope the best Scene 2, Recitativo
  8. Aria    I feel the god, he swells my breast !
  9. Recitativo : He said the sacred fury left his breast
  10. Aria : There in myrthle shades reclined
  11. Recitativo : Despair not; but let rising hope suspend
  12. Aria : Where congealed the northern streams
  13. Chorus O filial piety ! O gen'rous love !
  14. Scene 3 : Recitativo : Banish your fears !
  15. Aria : Begone, my fears, fly, hence, away
  16. Recitativo : A train of captives, red with honest wounds
  17. Aria : The smiling hours, a joyfull train
  18. Chorus  Let none despair, relief may come through late
  19. Scene 4 : March
  20. Recitativo : Thanks to the pow'rs above, but chief to thee
  21. Aria : My father ! Ah! methinks I see
  22. Scene 5 : Recitativo : Now farewell, arms !
  23. Aria : The god of battle quits the bloody field
  24. Recitativo : Ah me ! How soon the flatterer hope
  25. Aria : Daughter of gods, bright liberty !
  26. Chorus Crown with festal pomp the day

Disque 2

  1. Act 2   Sinfonia
  2. Scene 1, Recitativo : Why was I born a princess
  3. Aria    How blest the maid, ordained to dwell
  4. Scene 2, Recitativo     It must be so! fame speaks aloud my wrongs
  5. Aria : When beauty sorrow's liv'ry wears
  6. Recitativo :  Whence this unjust suspicion ?
  7. Aria : Ah ! think what ills the jealous prove
  8. Recitativo : It is too sure that Hercules is false
    Scene 3, Recitativo: My godlike master ?
  9. Recitativo (cont.) : In vain you strive his falsehood to disguise !
  10. Chorus : Jealously ! Infernal pest
  11. Recitativo : She knows my passion, and has heard me breathe
  12. Aria : Banish love from thy breast
  13. Recitativo : Forgive a passion, which resitless sways
  14. Aria : From celestial seats descending
  15. Chorus Wanton god of amorous fires
  16. Scene 5, Recitativo : Yes, I congratulate your titles
  17. Aria : Alcides' name in latest story
  18. Recitativo : O glorious pattern of heroic deeds !
  19. Aria : Resign thy club and lion's spoils !
  20. Recitativo : You are deceived! Some villain has belied !
  21. Aria : Cease, ruler of the day, to rise
  22. Recitativo : Some kinder pow'r inspire me
  23. Aria : As stars, that rise and disappear
  24. Recitativo: But see, the princess Iole. Retire ! Scene 8, Recitativo (cont.): Forgive me, princess*
  25. Duet :  Joys of freedom, joys of pow'r
  26. Recitativo : Father of Hercules, great Jove
  27. Chorus : Love and Hymen, hand in hand

Disque 3

  1. Act 3   Sinfonia
  2. Recitativo: Ye sons of Trachin, mourn your valiant chief
  3. Aria : Oh scene of unexampled woe
  4. Chorus : Tyrants now no more shall dread
  5. Scene 2, (Recitativo accompagnato) : O Jove! what land is this
  6. Recitativo : Great Jove! relieve his pains !
  7. Aria : Let not fame the tidings spread
  8. Scene 3, (Recitativo accompagnato) : Where shall I fly ?
  9. Scene 4, Recitativo : Lo ! the fair, fatal cause of all this ruin
  10. Aria : My breast with tender pity swells
  11. Scene 5, Recitativo : Princess, rejoice ! whose heav'n    directed hand
  12. Aria : He, who for Atlas prop'd the sky
  13. Recitativo : Words are too faint to speak the warring passions
  14. Duet : O prince, whose virtues all admire
  15. Recitativo : Ye sons of freedom, now, in ev'ry clime
  16. Chorus  To him your grateful notes of praise belong

21 / 67

 || index || biographie ||

Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Ode pour le fête de Sainte-Cécile
Cantate Praise of Harmonie

Teresa Stich-Randall, soprano
ALexander Young, ténor

The London Chamber Singers
The London Chamber Orchestra
Anthony Bernard, dir.

Cantate Praise of Harmonie
 
Teresa Stich-Randall, soprano
Orchestre de chambre de la Sarre
Karl Ristenpart, dir.

ACCORD 220 432, 1985 AAD

Ode pour le fête de Sainte-Cécile

  1. OUVERTURE : Larghetto e staccato-Allegro
  2. RÉCITATIF ACCOMPAGNÉ :! (ténor) Larghetto e piano
  3. CHOEUR : Allegro
  4. AIR (soprano) : Adagio andante
  5. SOLO (ténor) ET CHOEUR : Allegro
  6. MARCHE
  7. AIR (soprano) Andante adagio
  8. AIR (ténor)  : Allegro
  9. AIR (soprano) : Larghetto e mezzo piano
  10. AIR (soprano) : Alla hornpipe
  11. RÉCITATIF ACCOMPAGNÉ : (soprano) Largo
  12. SOLO (soprano) ET CHOEUR : Grave
  13. Cantate "praire of Harmony»

22 / 70

 || index || biographie ||

8 suites pour clavecin (1720)

Scott Ross, clavecin

DISQUE COMPACT I

  • 01-04.  SUITE I en La majeur
  • 05-08. SUITE II en Fa majeur
  • 09-19. SUITE III en Ré mineur
  • 20-24. SUITE IV en Mi mineur

DISQUE COMPACT II

  • 01-09. SUITE V en Mi majeur
  • 10-12. SUITE VI en Fa dièse majeur
  • 13-18. SUITE VII en Sol mineur
  • 19-23. SUITE VIII en Fa mineur

Références / musicologie.org